Η διώρυγα (του Σουέζ), εξάντας της διεθνούς οικονοµίας
Σουέζ: Το πρόσφατο ατύχηµα ανέδειξε πως το τεχνολογικό «θαύµα» του 19ου αιώνα µπορεί να µεταβληθεί σε… νάρκη για την παγκόσµια ναυσιπλοΐα Του Νίκου Βασιλειάδη Η ιστορία της διώρυγας του Σουέζ ξεκινά τον 19ο αιώνα όταν ένας Γάλλος πείθει έναν Αιγύπτιο μονάρχη που έχει κόμπλεξ με την παχυσαρκία του πως μια διώρυγα, η οποία θα συνέδεε τη Μεσόγειο με την Ερυθρά Θάλασσα, θα του έφερνε δόξα. Ο μονάρχης ήταν ο Σαΐντ Πασάς, αντιβασιλέας της Αιγύπτου και του Σουδάν από το 1854 έως το 1863 και αν και ήταν αυτός που έδωσε την άδεια για την διάνοιξη της διώρυγας, ωστόσο, δεν έζησε αρκετά για να παραστεί στα εγκαίνιά της, τα οποία έλαβαν χώρα έξι χρόνια μετά τον θάνατό του. Ο Γάλλος πρόξενος Φερντινάν ντε Λεσέψ ήταν αυτός που έπεισε τον Σαΐντ Πασά να του εκχωρήσει την άδεια για να ανοίξει τη διώρυγα. Ένα κανάλι το οποίο συνέδεε τον Νείλο με την Ερυθρά Θάλασσα, είχε ανοιχτεί κατά την αρχαιότητα, όμως είχε από καιρό εγκαταλειφθεί. Ο Λεσέψ, θέλοντας να αναστήσει την ιδέα, είχε καταφέρει να γίνει φίλος του πασά προσφέροντάς του στα κρυφά… πιάτα με σπαγγέτι, σύμφωνα με την ιστορικό Αφάφ Λούτφι Αλ-Σαγίντ Μαρσό. ∆ιότι ο Σαΐντ Πασάς ήταν παχύσαρκος, προς μεγάλη απογοήτευση του πατέρα του (Μοχάμεντ Άλι Πασά, ιδρυτή της σύγχρονης Αιγύπτου και έμπειρου στη στρατιωτική στρατηγική), ο οποίος επέβαλε στο νεαρό αγόρι…
Διαβάστε το »