ΕΡΓΑΣΙΑ & ΙΣΤΟΡΙΑ

7 επαγγέλματα που δεν υπάρχουν πια στην Ελλάδα μας

0 Σχόλια

Η πανδημία, τα συνεχιζόμενα lockdowns κι οι περιορισμοί στις μετακινήσεις οδήγησαν πολλούς ανθρώπους στην τηλεργασία. Τόσο στο εξωτερικό όσο και στη χώρα μας, χιλιάδες επαγγελματίες προσαρμόστηκαν στα νέα δεδομένα, χρησιμοποιώντας τα οφέλη της τεχνολογίας για να φέρουν εις πέρας τις δουλειές τους. Θυμηθήκαμε λοιπόν, μια παλαιότερη εποχή, ασπρόμαυρη, που συνήθως βλέπουμε στην τηλεόραση σε ταινίες του κλασικού ελληνικού κινηματογράφου, όταν οι σημερινοί παππούδες μας κάνανε επαγγέλματα που δεν υπάρχουν πια στη χώρα. Σε προσκαλούμε λοιπόν να βουτήξεις μαζί μας στη νοσταλγία και να θυμηθείς ή να μάθεις αν δεν γνωρίζεις τους γανωτές, τους ντελάληδες, τους εισπράκτορες στα λεωφορεία και τα άλλα παιδιά, που βύθισε στη λήθη του ο χρόνος κι εξαφάνισε η τεχνολογία. Ντελάλης Μια λέξη που χρησιμοποιείται με σατιρική χροιά μέχρι και τις μέρες μας, περιγράφει ένα επάγγελμα που πια δεν υπάρχει στην Ελλάδα. Η εργασία του ντελάλη στην ουσία ήταν να φέρνει τα μαντάτα, τα νέα δηλαδή που αφορούσαν συνήθως την άφιξη εμπορευμάτων ή τηλεγραφημάτων στο χωριό ή στη μικρή πόλη που ζούσε. Αν είχε μάλιστα γάργαρη φωνή τότε ήταν περιζήτητος και στις κοντινές περιοχές. Τα χρόνια πέρασαν κι οι ντελάληδες εξαφανίστηκαν κι εμείς ξεμείναμε μόνο με κάποιους δημόσιους κήρυκες που φιλοξενούνται σε τηλεοπτικά παράθυρα, παπαγαλίζοντας ειδήσεις που κανέναν δεν ενδιαφέρουν. Παγοπώλης Παλιότερα δεν υπήρχαν ψυγεία οικιακής χρήσης, με αποτέλεσμα το νοικοκυριό να βολεύεται με ημίμετρα προκειμένου να…

Διαβάστε το »

Η ιστορία της Ένωσης Προσωπικού Σιδηροδρόμων Αθηνών – Πειραιώς (Σωματείο εργαζομένων ΣΤΑΣΥ – ΑΦΙΕΡΩΜΑ)

0 Σχόλια

Η Ένωση Προσωπικού Σιδηροδρόμων Αθηνών – Πειραιώς (ΣΑΠ) δραστηριοποιείται από την ημέρα ίδρυσής της το 1920 στην Πανελλαδική Ομοσπονδία Εργατών Ηλεκτρισμού, Ηλεκτροκίνησης και Φωταερίου και συμπαρατάσσεται με τους αγώνες της. Είναι αξιοσημείωτο ότι, παρά τις ισχυρές πιέσεις της “Εταιρίας” και την τρομοκρατία, η “Ένωση” γιορτάζει από την πρώτη κιόλας χρονιά της ίδρυσής της την Εργατική Πρωτομαγιά, πραγματοποιώντας συγκεντρώσεις, ομιλίες, στάσεις εργασίας ακόμα και απεργία. Οι πιο σημαντικές κινητοποιήσεις είναι οι απεργίες της Ομοσπονδίας Ηλεκτρισμού, το Νοέμβριο του 1921 και τον Αύγουστο του 1923 με οικονομικά αιτήματα. Η Κυβέρνηση απαντά βίαια, συγκροτεί έκτακτο στρατοδικείο για τους απεργούς και αναστέλλει επί εξάμηνο την ισχύ των εργατικών νόμων. 1923 – Εργατοτεχνικό προσωπικο στο χώρο του εργοστασίου Όταν τον Αύγουστο του 1924 η ΠΟΣ (σιδηροδρομικοί), διεκδικεί αύξηση 50% και εφαρμογή του 8ωρου, η Ηλεκτροκίνηση συμπαρατάσσεται και μετά από δυναμικές κινητοποιήσεις, αποσπούν την υπόσχεση για εφαρμογή του 8ωρου και 50% αύξηση. 1928 εργαζόμενοι στα εργα επέκτασης Ομόνοιας-Αττικής. Στις αρχές του Δεκεμβρίου 1925 οι δημόσιοι υπάλληλοι επαναφέρουν το αίτημα για το 13ο μισθό, τον οποίο τελικά παίρνουν και οι σιδηροδρομικοί και οι τροχιοδρομικοί. Στα τέλη της δεκαετίας του ΄20 δημιουργείται το Ταμείο Αλληλοβοηθείας (το 1929). Καταρτίζεται από την εταιρία νέος αντιδραστικός Γενικός Κανονισμός. Με την εφαρμογή του καταργούνται οργανικές θέσεις και αρχίζουν μαζικές απολύσεις. Η “Ένωση” θα αντιδράσει με κάθε τρόπο. Άρθρο του Γεν. Κανονισμού που προβλέπει την απόλυση απεργών. Η εμφάνιση και εξάπλωση της φυματίωσης αρχίζει να μετρά θύματα…

Διαβάστε το »